Toyota Landcruiser 2,8

Nå kommer Land Cruiser med en ny 2.8 D-4D-motor. Den nye motoren har 177 hk, men et dreiemoment på 450 Nm. Motoren er koblet til en ny sekstrinns automatkasse. Ifølge Toyota innebærer dette både forbedret drivstofføkonomi og kjøreegenskaper. Den firesylindrede motoren har 16 ventiler, og er utstyrt med såkalt "variable nozzle”-turbo og intercooler. Det skal sikre et høyt dreiemoment ved lavere turtall.

Og det virker. Den nye sekstrinns girkassa gir bilen et noe større register å spille på. Det merkes primært på motorveien. Med 2,8-motoren er Land Cruiser er noe tregere fra 0-100 km/t enn 3,0-literen, men den drar fint fra lave turtall. Noen venstrefilskonge er den uansett ikke.

Men den nye motoren skal Land Cruiser greie 0-100 km/t på 12,7 sekunder, og ha en topphastighet på 175 km/t. Gjennomsnittlig drivstofforbruk og CO-utslipp er redusert med ni prosent, ifølge Toyota. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til  0,74 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 194 g/km.

Det er offroad-egenskapene som virkelig kjennetegner Land Cruiser. Land Cruiser skal tåle en vanndybde på opptil 70 centimeter, kryper opp og ned bratte heng og krabber over fjellpartier med sylskarp lavastein. Land Cruiser greier brasene på helt vanlige Bridgestone Dueler H/T-sommerdekk.

Les hele testen her.